Integracja systemu obsługi transportu możliwa także z BDO

Punkt nadawania i odbierania paczek DPD Kołobrzeg

Integracja systemu obsługi transportu możliwa także z BDO

Integracja systemu obsługi transportu możliwa także z BDO

Prowadzenie firmy to szereg obowiązków. Jednym z najnowszych jest korzystanie z bazy BDO. Można jednak robić to łatwiej przez odpowiednie integracje.

BDO jest specjalną bazą danych, która została utworzona już w 2012 roku. Jednak dopiero od 1 stycznia 2020 roku zaczęto mówić o niej częściej. Dlaczego? To właśnie wtedy BDO zastąpiło używane dotychczas papierowe karty przekazania odpadów.

Na szczęście, nie ma potrzeby korzystania z bazy bezpośrednio. Możliwa jest także integracja z BDO, którą oferuje coraz więcej programów biznesowych. Wśród nich znajdują się również systemy przeznaczone do obsługi transportu.

Czym jest BDO?

BDO, a dokładnie Baza Danych Odpadowych jest elementem bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Za pomocą tej właśnie bazy możliwe jest gromadzenie danych dotyczących odpadów, a także tworzenie związanych z tym rejestrów, ewidencji oraz sprawozdań.

Od dnia 1 stycznia 2020 roku przedsiębiorcy zobowiązani są do korzystania z BDO, a dokładnie do prowadzenia elektronicznej ewidencji i sprawozdawczości odpadów. Dotychczas możliwe było to za pomocą dokumentów w formie papierowej. Teraz obowiązek trzeba realizować online.

Uwaga! Ze względu na epidemię koronawirusa ewidencja odpadów może być prowadzona w formie papierowej do dnia 31 grudnia 2020 roku. Należy jednak przenieść do systemu BDO wszystkie wystawione w tym czasie karty, najpóźniej w terminie do 31 stycznia 2021 roku.

Kto musi zarejestrować się w BDO?

Rejestr BDO prowadzą marszałkowie województwa, którzy wpisują przedsiębiorstwa do spisu – odbywa się to zarówno na wniosek firm, jak również z urzędu, co zależne jest od rodzaju prowadzonej działalności.

Wniosek o wpisanie do rejestru BDO można złożyć za pośrednictwem strony internetowej rejestr-bdo.mos.gov.pl.

Z BDO muszą korzystać te firmy, które:

  • wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów
  • wprowadzają produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie, akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny
  • produkują lub importują opakowania bądź też kupują je od firm z Unii Europejskiej

Warto wskazać, że w przypadku BDO wielkość firmy nie ma znaczenia. W związku z tym obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji dotyczy zarówno mniejszych firm jednoosobowych, jak również dużych korporacji.

Brak realizacji obowiązku BDO jest karany, dlatego też przedsiębiorcy muszą pamiętać o tym, aby terminowo i skrupulatnie wprowadzać do bazy odpowiednie informacje o wytwarzanych przez siebie odpadach.

BDO – możliwa integracja z systemami informatycznymi

Nowy obowiązek firmy mogą realizować za pośrednictwem strony internetowej BDO znajdującej się pod adresem bdo.mos.gov.pl, lecz również mogą korzystać z innego rodzaju oprogramowania, które zostało zintegrowane z BDO.

Tego rodzaju integracja jest dużym wsparciem w realizacji prezentowanego obowiązku, ponieważ znacznie usprawnia prowadzenie czynności, zmniejsza ryzyko popełnionych błędów, a przy tym także pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy.

Aktualnie integracja z BDO jest dostępna dla coraz większej liczby programów skierowanych dla biznesu. Posiada ją również oprogramowanie SOTIPM, czyli System Obsługi Transportu i Pracowników Mobilnych, które przeznaczone jest do obsługi firm spedycyjnych i transportowych, które również podlegają nowemu obowiązkowi związanemu z odpadami.

Integracja pozwala w tym przypadku na wykonanie prac związanych z przekazaniem informacji do BDO bez konieczności logowania się bezpośrednio na stronie, lecz przez odpowiedni moduł w oprogramowaniu. Dane są zapisywane w systemie BDO.

Podsumowując, możliwa integracja z BDO pozwala na jeszcze łatwiejsze spełnianie nowego obowiązku wynikającego z najnowszych przepisów dotyczących ewidencji odpadów. Wybór oprogramowania, które posiada integrację z systemem BDO, jest wówczas dużym wsparciem w realizacji tej czynności – ułatwia jej prowadzenie, a także oszczędza czas związany z koniecznymi formalnościami.

Jedna odpowiedź

  1. Adam pisze:

    Czyli w skrócie wiekszość firm w Polsce. Bo niewiele jest firm które tych odpadow nie mają. Polecam nie olewać sobie tego tematu oraz trzymać sie segregacji oraz ewidencjonować odpady. Bo potem mozna narobić sobie sporych problemów prawnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *